RSS

Keredhaan Yang Dicari - Episod Ketiga

Ahhh.... Apa ini semua? Kenapa aku terlalu mudah untuk ditawan? Apa yang sedang aku lakukan ini?.... Ya Allah, Kau bantulah aku melawan nafsu amarah ini. Aku tidak dapat mengawalnya kecuali dengan izin Kau, Ya Allah. Aku adalah hambaMu yang lemah lagi hina dan aku memohon bantuan dariMu untuk membantu aku, Ya Allah.

Dengan rahmat dan izin dari Allah s.w.t., Ustaz itu berjaya melawan nafsu. Segera dia menepis wanita itu. Balqis terkejut dengan tindakan Ustaz itu. Dia tidak faham dengan apa yang cuba Ustaz itu lakukan. Dia dilanggan oleh Ustaz itu, tapi mengapa Ustaz itu tidak ingin menerima layanannya.

Lantas Ustaz itu berkata. "Saya rasa awak dah salah faham. Saya bayar bukan untuk membeli maruah awak. Tapi saya ajak awak datang ke sini adalah untuk membantu awak. Saya tahu awak balik Balqis, sahabat saya semasa di sekolah menengah lagi. Saya kenal awak dan perwatakan awak. Dan saya yakin awaklah orang itu."

"Ya, saya sebenarnya Balqis yang awak maksudkan itu."

Ustaz itu kelihatan terkejut dengan apa yang nyatakan oleh wanita itu. Tidak disangkakan bahawa wanita itu adalah Balqis yang dicarinya. Apa yang sukar untuk diterimanya ialah perubahan yang berlaku ke atas Balqis. Dia benar-benar sukar untuk terima apa yang berlaku kepada Balqis. Perubahan yang amat besar dan perubahan yang negatif. Ternyata dia dihantar oleh Allah s.w.t. untuk membantu wanita itu, walaupun sebenarnya hidayah itu datang dari Alla s.w.t. itu sendiri.

"Boleh saya tanya sesuatu.?" tanya Ustaz itu.

"Apa yang awak nak tanya?" balas wanita tersebut.

"Kenapa awak berubah sampai macam ini sekali? Apa yang sebenarnya terjadi?"

"Panjang ceritanya. Saya malu nak cerita pada awak. Dan sebenarnya saya malu nak berhadapan dengan awak. Saya malu dengan apa yang berlaku pada diri saya." jawab Balqis dengan titisan air mata yang mengalir di pipi.

"Awak tak perlu malu untuk berhadapan dengan saya. Saya cuma manusia biasa yang sama tarafnya dengan awak. Awak septutnya malu untuk berhadapan dengan Allah s.w.t.. Kerana Dia yang menciptakan kita dan Dialah yang menguasai segala sesuatu di dunia ini. Kalau awak tak kisah, saya sebenarnya ingin membawa awak kembali ke dunia asal awak dan kalau boleh saya nak awak tinggalkan semua ini. Saya tahu saya bukanlah seorang yang sempurna untuk membimbing awak. Tapi, saya rasa tanggungjawab saya sebagai khalifah di muka bumi ini dan juga sebagai sahabat awak menyebabkan saya ingin membantu awak. Saya tak nak awak terus hanyut dengan dunia awak ini." terang Ustaz itu lagi.

"Ya, saya memang sudah lama mencari orang yang boleh bimbing saya, tapi tak ada sesiapa yang betul-betul ikhlas nak bantu saya. Kebanyakan mereka ini cuma ingin mengambil kesempatan. Itu yang menyebabkan hati saya tertutup untuk mencari insan yang benar-benar ingin membantu saya. Saya takut disebabkan saya, mereka akan turut terjebak dalam dosa yang sama. Lagipun, dapatkah dosa saya ini diampunkan sedangkan sudah banyak perkara-perkara buruk yang saya lakukan." balas wanita itu.








*Dapatkah Ustaz itu memujuk Balqis untuk kembali ke pangkal jalan. Sedangkan itu bukanlah suatu kerja yang mudah dan memerlukan kepakaran agar diri sendiri tidak terjebak dengan dosa orang yang ingin dipimpin. InsyaAllah, akan bersambung dengan isi-isi dan ilmu yang bermanfaat.... Waallahu'alam.......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment